BALA-BALA VS KFC
Jaman ayeuna sok disebut ogé éra globalisasi sabab lawang
panto dunya ayeuna mah geus dibaruka. Atuh balukarna kahirupan manusa téh jadi
pacampur. Dunya nu lega jadi ngaleutikan,
malahan bisa diragum ku smart phone
anu ukur sagedé dampal leungeun. Bisa dipelong jeung dipencrong iraha waé tur
di mana waé; teu kawatesanan ku tempat jeung waktu, kari klik kari pencét, béja
ti ditu ti dieu mo anggeus saitungan ramo, moal burung katarampa. Ngobrol jeung
urang Jepang atawa Jerman gé ayeuna mah lain perkara nu hésé deui, teu kudu
meuntas heula laut. Sagalana éstu bisa kalaksana kalawan prosés nu instan.
Ku kuring
sorangan globalisasi téh dibéré rumus take
and give, sabab nu karasa ku kuring mah globalisasi téh enas-enasna mah
prosés méré jeung narima; aya anu nyokot aya nu méré, aya nu nyodor-nyodor aya
nu namprak nampanan, aya nu mangaruhan jeung nu dipangaruhan.
Ari nu sok
nyokot jeung resep nampanan téh kabeneran sélér urang. Urang mah resepna take,
give mah ilaharna batur, lain budaya urang. Pokona
urang mah kari nyokot, kari nampa, kari turutan. Di batur buuk dibeureuman,
urang gé ngiwud ngalabring ka salon ngadon ngabeureuman buuk. Buuk nu hideung
meles jadi jiga kahuruan. Tapi da ceuk batur gé nu kitu téh kerén, ah nya urang
gé miluan wé nyebut kerén. Di batur pakéan dikurangan bahanna, sélér urang gé
narurutan maraké baju saaruted, pungsat pakeun pungsat bahan, ka luhur teu
tepung ka handap gé teu nutupan. Ukuran baju jadi laleutik, teu saluyu jeung
ukuran awakna. Tapi da ceuk batur gé nu kitu téh modéren, jadi sanajan awak
kacekék, tiris atawa dicoco reungit gé, paksakeun wé paké. Teu merenah gé,
maksakeun wé nyebut merenah.
Take and give. Urang take batur give. Film-film Holywood, film koréa kaci dilalajoan ku urang Pameungpeuk
dina TV hitam putihna, tapi nya ari calung, longsér, jeung celempungan mah teu
pantes aya dina TV-na urang Stockholm jeung Los Angeles. KFC, MC Donald,
Hoka-Hoka Bento didedet-dedetkeun ka Sumedang, Garut, Cianjur, jsb. Tapi ari
bala-bala, cilok jeung loték mah teu pantes saupama aya di Kyoto.
Take and give. batur nyodor-nyodor
budaya anyar keur urang, urang
namprak ménta budaya ka batur kalawan miceun budaya urang. Para pengusaha, para
pejabat paheula-heula meuli barang anu diproduksi ku batur. Beuki mahal hargana
beuki alus, kajeun rék kukumaha ogé nu penting ulah barang made in Indonesia. Da
meuli barang kitu mah ngagejrétkeun kahormatan cenah. Lamun keur hanaang tukang
béca jeung supir angkot ngarinumna téh
mizone jeung coca-colla, jadi wéh tukang és nong-nong jeung tukang és céndol
teu parayu.
Ari rumaja
urang deuih, ngadon careurik pédah teu kabagéan tikét lalajo Suju, boy band
asal Korea anu harga tikétna dua kali lipet ti harga SPP kuliah kuring. Yakin kuring mah, pasti rumaja
urang moal wawuh ka celempungan atawa mamaos, dina aya nu apalna gé paling
dipoyokkan. Pajarkeun téh meureun “Kamseupay!”(kampungan sekali, udik, payah).
Barudak urang gé teu éléh, sarua keur menikmati
prosés take and give. barudak
resep kénéh jadi autis ngoprékeun game
tibatan kudu gatrik jeung ucing sumput.
Globalisasi =
urang Sunda poho ka Sunda sabab kudu nyumponan kahayang dunya. Dunya anu
divokalan ku batur. Jadi urang mah hirupna téh kumaha batur. Ceuk batur goréng
urang gé miluan wé boga pamadegan goréng, ceuk batur alus, tuturuti wé ngomong alus. Saleuheung
meureun lamun nu diturutan téh sisi positipna, misal urang téh nurutan
kadisiplinan urang Jepang atawa kamajuan urang Amérika, meureun hasilna bakal
pihadéeun. Tapi kapan ieu mah nu loba diturutan jeung dicokot téh perkara anu
ngandung madarat, patukang tonggong jeung ajaran agama katut kabudayaan urang
anu munel ku ajén-ajén bebeneran. Antukna, keur mah leungiteun kasundaanana
téh, moralna gé milu leungit.
Teuing lah
teuing, enyana ogé teu ngarti. Ieu téh sabenerna globalisasi atawa penjajahan
modél anyar? modernisasi jeung westrnisasi, naha bet asa sarua nya?***
Tidak ada komentar:
Posting Komentar