TALAGA PANGANTÉN
Handapeun langit peuting, katémbong dua rumaja keur diuk
ngaréndéng, husu ngaderes hartining jempling dina haténa sewang-séwang.
Sedeng talaga, talaga nu satia maturan hareupeunana, geus boga
kayakinan yén Gusti geus ngirimkeun éta dua insan pikeun dilenyepan ku
dirina. Malah éta talaga ti béh ditu mula geus pohara nganti-ngantina
kana ieu kajadian. Ari itu beungeut cai talaga ukur wasa némbongkeun
riak-riakna, tangara milu nyaksi turta nengetan kana sagala usik jeung
malikna éta dua insan.
Geus sapoé duanana ngajanteng di sisi talaga. Baheula, waktu téh
keur maranéhna mah lain pikeun dipikasieun atawa dipiharep
kadatanganana. Da keur maranéhna mah lalampahan lilana waktu téh
gumantung kana kumaha cara ngadongkanganana. Maranéhna bisa laluasa
ngalanglang ka mangsa iraha baé, ka jaman mana baé. Maranéhna kari
milih rék tanggal, bulan, jeung taun sabaraha pikeun poé kamari, poé
ayeuna sarta poé isuk. Bet ayeuna, waktu téh teu bina ti hinis nu
nyérését, nyebitan waruga jeung batin duanana.
Nu maké syal kayas katémbong nangtung lalaunan. Éstu nangtung
téh saenyana, taya ngaléngkah sapisan. Paneuteupna museur kana talaga
hareupeunana, kawas nu hayang neuleuman jerona talaga jeung haté nu
diuk katuhueunana. Sedeng nu diuk katuhueunana téa, nu dijékét biru,
sirahna tina tungkul lalaunan tanggah neuteup anteb ka nu maké syal
kayas. Duanana ngarasa bisa silih jugjugan haté ku kaayaan jempling
kawas peuting éta. Jempling nu lain ukur duméh taya sora ti alam
sabudeureunana, tapi jempling ku teu nyoarana lisan séwang-séwang.
Sabot kitu, paroman nu maké syal kayas robah meueusan. Kawas nu ngeueum sarébu pananya.
"Kang, lalampahan balayar urang téh rék ka mana balabuhna? Geus
lawas léngkah urang leungiteun pangjugjugan. Kawas nu keur anteng
balayar, tapi saenyana mah katambias. Bet itu kalakay mah da geus puguh
deui ka mana tujulna, balabuhna hareupeun urang sanggeus cacap
ngangkleung dina riak-riak talaga. Balikanan urang, bet teu béda ti
jalma nu kurang ingetan. Bongan Akang. Bongan Akang nu ngayun-ngambing
kayakinan. Ti mimiti tepung, taya reureuhna Akang nyarita perkara
mupusti asih. Enya. Ayeuna pikiran Akang enya-enya geus heureut.
Katompérnakeun, éta sora téh geus teu deui namper dina lelembutan. Tuda
geus jadi kacapangan, malah geus jadi harti dina réa buku, yén cinta
téh mumunggangna kaéndahan. Tapi naha hal nu hambar, malah peuheur
balukar tina éta cinta teu jadi harti jeung kacapangan?
Saenyana mah ieu waruga jeung batin téh geus leuseuh balas
nunutur Akang. Awak gé teuing ku lungsé, leuwih rampohpoy ti batan
saméméhna. Meureun balas dalit turta teu weléh satia ngukuntit. Lah,
boa ieu léngkah téh teu bisa disebut nunutur, da kapan nu
dituturkeunana gé geus leungiteun udagan.”
Duanana taya nu ngedalkeun lisan. Tapi duanana bisa silih
jugjugan eusining haté séwang-séwang. Pon kitu deui itu talaga gé geus
engeuheun kana kedaling batin duanana. Tapi talaga teu wasa
ngagareuwahkeun, turta teu bisa neguh kana sagala hal nu bakal
karandapan ku dirina katut éta dua insan. Éta kajadian di sisi talaga
téh lir paguneman batin nu teu reureuh gumuruh sajeroning jempling.
Nu maké syal kayas gék diuk deui. Manéhna geus saged keur nampa
jawaban ti lalaki nu diuk katuhueunana. Sedeng nu dijekét biru
katangén obah diukna, teu lila jung nangtung. Paromanna gé katémbong
robah.
“Ditya, geuning anjeun teu baé nyarita? Geus lawas urang ukur
diuk paréndéng. Antukna mah paheneng-heneng baé. Tapi Akang geus bisa
ngalelebah eusining haté anjeun. Tangtu anjeun gé geus ngemu rébuan
alesan pikeun anteng ngabigeu. Malah kasimpé talaga hareupeun urang gé
moal mapakan kasimpé diri anjeun.
Enya. Urang téh keur pada-pada nyanghareupan masalah. Masalah
anjeun téh tangtu sabab ngarasa diulinkeun ku Akang. Saenyana éta mah
masalah nu dijieun-jieun ku anjeun sorangan. Mun téa anjeun teu bisa
ngungkulanana, keun sina éta masalah nu ngaréngsékeun anjeun.
Sedeng masalah Akang sorangan, boa teu ieuh jadi pikiran keur
anjeun mah. Da masalah anjeun mah huluwotanana lain ti Akang. Ceuk tadi
gé jolna ti pangrasa jeung panyangka anjeun sorangan. Hartina, anjeun
geus ceuceub ka diri anjeun sorangan. Da nu dipiceuceub ku jalma nu
keur mikangéwa mah taya lian ti dirina sorangan. Jeung deuih taya
gunana anjeun nyaho kana masalah Akang.”
Talaga beuki ngolotan baé. Rungkun jeung jujukutan beuki rembet
na sapanjang biwir talaga jeung haté éta dua insan. Malah nu katara
beuki ngolotan téh lain talaga baé, tapi waruga éta dua insan gé milu
ngolotan. Katémbong huis geus mimiti renung dina sirah duanana. Kawuwuh
beungeut duanana katémbong beuki haropak baé. Tapi talaga angger baé
sabar nganti-nganti kajadian naon deui nu bakal tumiba. Ku beuki
ngolotanana umur, talaga beuki wijaksana. Talaga boga pangrasa yén
ngalap luang mah bisa ti mana baé tur ti saha baé, sok sanajan ti
manusa nu mindeng nyieun talajak culika.
Nu maké syal kayas dina paromanna katara aya rék nu
dikedalkeun, tapi ayeuna mah teu deui nangtung cara saméméhna. Boa
balukar tina beuki ajurna awak. Manéhna angger diuk kéncaeun
beubeureuhna.
“Kang, saenyana ieu awak téh geus rangsak, tur ieu jajantung
ketegna geus mimiti ngirangan. Tapi kasatiaan lain perkara nu babari
ditilarna. Pasini nu lawas dicangreudkeun geus moal bisa diudar deui.
Sabab Akang sorangan nu geus maheutkeun pasini, yén moal lila deui gé
urang bakal kakurung ku hukum, sah ku nikah. Kitu pisan omongan Akang
nu kungsi kapireng. Tapi bet ayeuna, sagala pasini ngan kari
kelemengna, taya buktina sapisan.
Cenah éta ieu diri ti tatadi ngaheneng baé, saenyana mah taya
alesan nu ngalantarankeunana, kawas Akang nu teu daék ngasongkeun
alesan jeung sabab pangna Akang teu baé balaka. Saenyana ku talajak
Akang nu teu baé balaka, geus jadi tangara yén dina diri Akang téh
enya-enya aya masalah. Lain. Lain ieu diri nu ngaréka-réka masalah.
Atawa malah boa Akang sorangan nu nyieun éta masalah. Mun téa mah
disebut midua. Enya. Akang téh geus midua. Akang leuwih milih tur
mihéman kana mulasara masalah ti batan mulasara ieu haté. Sedeng ieu
diri tangtu bakal baruntak, moal ngantep kitu baé mun téa Akang
enya-enya geus midua. Ayeuna, leuwih hadé Akang balaka baé, saméméh ieu
waruga beuki ajur ku gangasna baruang hawa beurang jeung peuting. Taya
hartina Akang hantem baé nyidem tur ngagayem bangbaluh.”
Padungdengan di sisi talaga beuki ngaguruh baé. Éta dua insan
silih nganaha-naha kana sakur rusiah nu dikeueum ku béné-beureuhna.
Langit luhureun talaga ngirimkeun guludug nu teu reureuh tinggeleger,
geusan méré tangara teu panujuna langit kana réngkak reujeung ketak éta
dua insan nu keur sumedeng lewang luwang-liwung.
Teu béda jeung nu maké syal kayas, nu dijékét biru gé geus teu
kaduga malik najan ukur sausik. Da sagala usik geus diatur ku Gusti nu
ngusik-malikkeun usik. Da enya atuh, geus dua poé maranéhna ngajanteng
di dinya téh. Katémbong awakna mimiti ngageter. Keureutan beungeutna
geus mirupa lalaki tengah tuwuh. Keureutan beungeut nu kuduna lila
kénéh mirupa ka manéhna.
“Mun awak anjeun geus karasa rangsak, satemenna awak Akang gé
geus remek. Sok sanajan kitu, Akang masih bisa neger-neger manéh. Akang
cadu mun kudu némbongkeun kateudaya hareupeun anjeun. Rumasa. Akang
kungsi maheutkeun jangji. Pasini nu ku anjeun teu bisa disebut
pupulasan. Malah kapan nyabit-nyabit hukum jeung nikah sagala. Tapi
naon hartina éta pasini nu geus lawas dipaheutkeun, mun ayeuna Akang
sorangan geus jalir tina éta jangji? Sagalana geus kapalang, Ditya.
Akang geus katalanjuran ngalajur napsu. Sakali deui. Rumasa. Akang geus
aya pikir kadua leutik. Aya nu dianjing cai. Tapi lain aya pikir kadua
leutik cara biasana. Lain katarik birahi ka anjeun pikeun nu kadua
kalina. Harita, mangsa Akang ka imah anjeun cara sasarina, Akang bet
aya jorojoy ka awéwé nu harita datang nyuguhan ka rohangan tamu. Laju
baé ditalék. Horéng éta awéwé téh indung anjeun. Tapi bet keureutan
beungeutna teu kawas indung. Taksiran mah ngan sababaraha taun géséh
umurna jeung anjeun. Éstuning kawas lanceuk anjeun baé. Anjeun tangtu
moal engeuh, sabab harita kapan anjeun kawasna keur anteng dangdan
kénéh di kamar. Ti harita, Akang jeung manéhna pupuasan nyeuseup
kareueut asmara, silih umbar héhégak napsu dina oléng lautan birahi.
Bongan. Bongan indung anjeun nu ngaladénan kahayang Akang. Jeung deuih
bongan anjeun nu hirup pinuh ku panyangka. Ayeuna, seug baé anjeun rék
boga pikiran jeung ketak naon baé kana lampah Akang. Da kapan sakumaha
kahayang anjeun, Akang ayeuna geus balaka kana saniskara lalakon nu
geus disorang.”
Langit peuting luhureun talaga ngadadak tingkolényay,
tingbarasat ku jorélatna kilat. Guludug tinggeleger silih susul jeung
tatit. Sorana mutuh wuwuh gumuruh, handaruan. Ngeundeuk-ngeudeuk haté
éta dua insan nu keur dirungrum liwung. Pon kitu deui talaga hareupeun
maranéhna gé bangun nu panujueun kana katugenah langit. Tatit disina
laluasa ngalangkang dina beungeut cai talaga nu keur sumedeng peteng ku
meredongna peuting.
Guludug jeung tatit di langit kawas nu méré tanaga ka nu maké
syal kayas. Jajantung manéhna ngadadak ratug satutas ngadéngé omongan
beubeureuhna. Ngaranjug lain meumeueusan, reuwas lain dikieuna. Tuda
saha awéwéna nu ihlas nampa talajak hianat kawas kitu peta. Mana komo
ieu beubeureuhna katarik birahi ka nu jadi indung sorangan.
“Kang, sukur Akang geus balaka kana sagala kalakuan hianat
jeung culika Akang. Tapi ieu haté tetep teu bisa babari nampa. Mun
Akang geus ngarasa katalanjuran ngalajur napsu birahi, ieu diri gé geus
katalanjuran kahuru napsu. Akang tadi geus nyarita yén ieu diri seug
baé rék boga pikiran jeung ketak naon baé gé kana lalampahan Akang.
Heug, ayeuna éta omongan bakal dicumponan.”
Jung, éta nu maké syal kayas téh nangtung. Dak dumadak awakna
karasa jagjag. Teu deui rampohpoy cara saméméhna. Aya tanaga nu
datangna tina kalara jeung kapeurih. Pikiranana geus teu jejeg, liwung
nu banget pohara. Koréléng leumpang ka tebéh kénca, ka handapeun tangkal
camara. Ari itu nu dijékét biru mah teu engeuheun kana paniatan
bébénéna. Manéhna ukur ngarérét sakeudeung, tuluy ngeluk tungkul deui.
Sedeng nu disyal kayas mah anteng neuteup ka lebah handapeun tangkal
camara. Kasampak dina taneuh aya kai ngagolér sagedé bitis, nu mémang ti
tatadi mula geus diniatan dina pikiranana éta kai téh rék dipaké
pikeun ngala pati beubeureuhna. Nya laju baé dicokot, dicekel ku dua
leungeun pageuh naker. Koréléng nu disyal kayas rerencepan ngeteyep ka
tukangeun beubeureuhna. Sanggeus nepi ka lebah tukangeunana pisan, teu
antaparah, éta kai téh diteunggeulkeun kana sirah beubeureuhna. Nenggel
pisan kana sirah lebah tukangna. Atuh nu dijékét biru tuluy rubuh niba
kana taneuh. Awakna geus teu usik teu malik. Ningali nu dibabuk geus
teu walakaya, nu disyal kayas gagancangan muru awak beubeureuhna, tuluy
baé digusur ka sisi talaga, laju disurungkeun kana cai talaga tepi ka
titeuleumna.
Sanggeus sawatara lila, katingali awak beubeureuhna geus
ngambang dina talaga. Sajongjongan mah éta bugang beubeureuhna téh
hantem diteuteup. Anteb.
“Kang, ku cara kieu haté téh bisa lipur deui. Ayeuna ieu diri
teu deui kahuru ku napsu. Ieu haté geus tingtrim. Leuwih hadé Akang
nemahan pati ti batan nu jadi indung miheulaan nyeuseup giungna buah
gandrung. Ayeuna urang bisa laluasa panganténan, Kang! Urang moal deui
kaganggu ku indung. Urang sakeudeung deui bakal dirapalan, Kang!”
***
Mangle No. 2391
Tidak ada komentar:
Posting Komentar